birgitte.reismee.nl

The African Way

Lieve mensen, Zit weer lekker op het terras tussen de honden en de vrijwilligers. Ik zal ze even voorstellen, Nicky en Kevin zijn de eigenaars van Chipangali. Kevin's vader heeft Chipangali opgezet in 1973, dus we zijn even oud. Op dit moment zit naast me Mikkel uit Noorwegen, Nicole uit zuid-africa, zij is de vrijwiligerscoordinator. Dan volgt Krystle uit lelystad, ze gaat morgen naar huis en ik zal haar super missen maar gelukkig laat ze ook een hoop spulletjes achter die ik node mis sinds ik niet de hele inhoud van mijn koffer heb gekregen haha. Mikkel en ik gaan ook voor haar kittens zorgen, ze zijn nu 5 weken oud en hobbelen vrolijk door het vrijwilligerskamp Natuurlijk wel onder supervisie van 1 van de vrijwilogers want anders worden ze opgegeten door ratten of wilde katten etc. Ze doen het echt super goed en zijn lekkere knuffelkontjes. Het betekent natuurljk wel de hele dag terug rennen naar het kamp om ze te eten te geven maar dat doen we graag al is de ochtend voeding altijd wel voor onderhandeling vatbaar haha. Dan Xander uit Bussum, hij is net gister aangekomen maar meteen lid van onze kudde zo gezegt. Dan hebben we Yvette uit Israel die een beetje uit de boot valt en mensen geloof me, ik doe mijn best. Jackie is uit Australie en is hier al 4 maanden dus dat is echt geweldig. Ze is echt super wat ze is de hele wereld al rond gegweest en zit vol verhalen. Vandaag waren we met ' all the girls' naar Matopos Hills' en zij is echt super in het spotten van wildlife. We hebben echt hartstikke veel plezier met elkaar en er wordt veel gelachen en plannen gemaakt. Voor ik naar mijn avonturen van vandaag ga zal ik nog vertellen over onze trip naar Victoria Falls. Het was echt geweldig. Maar wel super lange busrit. Ongeveer 6 uur, pffffffff. Maar echt de moeite waard. Natuurlijk zat er een moeder met een negen maanden oude baby naast me en had ik de halve rit een chocolade baby op mijn schoot. Haha. Het was wel spannend bij het uitstappen want terwijl ik de baby nog op de arm had was de moeder uit zicht verdwenen. Dus daar stonden we met z'n drieen, onze bagage en de chocolade baby. Gelukkig kwam de moeder het kindje toch nog halen. Een vriend van de eigenaar van de lodge kwam ons ophalen van de bus en daar gingen we. Het was een prachtige lodge. Zwembad, stoelen bij het kampvuur en een tuin dat zo uit een sprookje kwam. Gelukkig hadden we een kamer met z'n drieen alleen dus dat was gezellig! Nicky had onze accomodatie eerst geboekt bij Shoestring lodge maar aangezien het Pasen was ging het op het laatste moment toch niet door en moesten we uitwijken naar de packbackers lodge maar oh jongens dat was echt alsof er een beschermengel voor ons uit had gekeken. Packbackerslodge was rustig en vol met superleuke mensen. Backpackers worden snel vrienden met elkaar want anders is het een erg eenzaam bestaan. We hadden meteen een leuk clubje. Sydney uit Canada die de hele dag op de Zambeziriver had gevist en de vissen mee terug had genomen om samen met ons bij het kampvuur op te eten. En dan een meusje uit hongkong die spaghetti voor ons kookte en twee jongens, Nate en Ryan uit de Usa die op een motor Afrika rondcrossen. Maar dat was allemaal de tweede nacht want de eerste nacht kwamen we laat aan en besloten om bij de Shoestring lodge wat te gaan eten. Nou dat hebben we gewete. Het was echt een partyplace. Luide muziek, dronken mensen en disco all night long. Nu weten jullie hoe gek ik daar op ben dus ik vermaakje me prima hahaha. Nou voor even was het best leuk maar we waren allemaal blij dat we toch in de andere lodge zaten. We gingen laat slapen maar ik werdtegen jalf zes wakker omdat Mikkel naar de wc ging en teerug kwam met de mededeling: I don't think the pizza was that good. Meteen ging er en lichtje bij me branden. Daarom was ik wakker geworden. Och lieve mensen wat ben ik ziek geweest. Mijn ingewanden vonden Zimbabwe doorcrossen duidelijk niet zo'n goed idee. Na mijn potje Norit met Mikkel te hebben gedeeld ging het goed genoeg om de watervallen te gaan bezoeken. Nou dat was een belevenis. Door alle regen van de afgelopen periode waren de watervallen echt enorm. Er is een trail waar je langs kunt lopen en het duurt echt uren maar echt de moeite waard. Ik was zo slim om een regenjas te kopen want je werd echt supernat. Je ziet de nevel van deze enorme watervallen al van kilometrs ver en dan denk je o dat valt wel mee maar sta je er eenmaal naast dan is het net alsof iemand een emmer water boven je hoofd omkeerd. Foto's maken is er dan niet meer bij want alles is nat. De terugweg liepen we dus als drie drijfnatte eendjes axhter elkaar aan weer terug naar de ingang maar wat een ondruk maakt al dat water geweld. We gingen terug naar het hotel voor droge kleren en Mikkel en Krystle wouden graag een helicoptervlucht maken boven de watervallen. Ik wilde graag met een boek bij het zwembad zitten. Haha verstandig maar saai van me he. Papa had niet bang hoeven zijn voor de bungeejump of de gorgeswing want z'n dochter was zo ziek dat ze eerst een uurtje ging slapen. Ame ik en mijn arme darmpjes. Het waren trouwens de eerste bladzijden die ik in een weeg heb gelezen want op Chipangali heb je daar echt geen tijd voor. 'S avonds stort je daar uitgeput in bed en de wekker gaat om half zeven dus uitslapen is er ook niet bij. Maar ok de watervallen waren een imponerend schouwspel en dat bulderende geraas van het water zal ik nooit meer vergeten. Er werd later dus lekker voor ons gekookt door de andere vrijwiligs en we zaten heerlojk te kletsen en te lachen dus mijn leed was geleden.....dachten we. Een paar minuten nadat ik in bed ging liggen werd ik me toch ziek. Rillen en koortsaanvallen en ik was er van overtuigd dat ik malaria had maar gelukkig had Krystle de week ervoor hetzelfde gehad en het hoort gewoon bij de African experience haha. De volgende ochtend zat ik als een bibberend jong vogeltje op de bus terug naar Chipangali te wachten met een bezorgde Krystle en Mikkel om me heen maar ik knapte gelukkig weer een beetje op in de bus. Wat een verrhaal he! Wie gaat er ook naar zo'n ver land met van die vreemde bacterien. Ik stap lieven bij een leeuw in de kooi dan dat ik weer een close encounter heb met de vreemde bacteriebeestjes van Africa. Eenmaal terug in Chipangali zorgde Nicky weer voor me en gelukkig ben ik langzaam weer op krachten aan het komen al eet ik nog niet alles. Geef mijn maag en darmpjes een beetje voorzichtig wat te doen en zorg dat ze niet de kans krijgen om rare fratsen uit te halen. Ik leef nu op cola want volgens mijn zus is dat het beste. We gingen naturlijk bij thuiskomst eerst even alle lievelingsdieren af om te knuffelen en aandacht te geven. Naast onze kittens zijn dat Dashen en Oranje de leeuwen, Crunch de hyena, Dante de grote mannetjesleeuw die zich lekker laat kriebeln door de tralies heen. En voor mij natuurlijk Tabani en Lundi de luipaarden. De rest van de leeuwen zijn te wild om te aaien want je bent meteen een vinger of erger kwijt. We zijn wel super zenuwachtig met z' allen want Poppy, 1 van de vele leeuwinnen hier zou al een week geleden haar kleintjes moeten krijgen maar ....steeds nog niets. Misschien morgen? Ik heb echt nog super veel te vertellen bijvoorbeeld van mijn Afrikaanse kikkerdans onder de douche tot de safaritrip in Matopos maar dat moet wachten tot een andere keer want ik word terig verwacht in hte kamp want er is een eindfeestje voor Krystle. Ps oja ik krijg nog steeds geen smsjes dus ik denk dat iedereen me vergeten is. Dikke kus en super veel liefs voor iedereen.

Reacties

Reacties

Mams

Heb je verhaal weer gretig gelezen en met je meegenoten van dat mooie Africa en je belevenissen maar ook met je meegeleefd met de aanval van die nare bacterien, ik hoop dat je weer gauw helemaal oke bent.
Ik stuur veel sms-jes die je dus niet krijgt en vraag me af is dat de schuld van mijn provider of ben je te ver weg.
Ben ook heel erg benieuwd wat een Afrikaanse kikkerdans is. Misschien lezen we dat in een volgend verhaal.
Blijf het proberen met sms-jes maar doe het ook op deze wijze.
Hele dikke kus van mij.

Carla

ow...jij dus ook ziek geweest?? arme jij!!
Gelukkig dat Krystle het ook gehad heeft (ja niet voor haar natuurlijk) maar wel een geruststelling voor jou!!
Zoals ik al zei...jammer dat jullie allemaal zo laat aan kwamen, Krystle is daar toch een tijd alleen geweest (nou ja..alleen..je snapt me wel hè!)
Mooi dat Krystle spulletjes voor je achterlaat..scheelt haar weer mee naar huis slepen....die rugzak is toch al véél te groot voor dat kleine lijfje...hihi
Ik hoop dat jullie haar nog een leuke laatste avond bezorgen....maar als ik de verhalen zo lees...komt dat helemaal goed.
Ze zal het wel fijn vinden dat je de zorg voor de kittens op je neemt, dan kan ze tenminste met een gerust hart weg.
Haar eigen tijgers zullen wel blij zijn als ze weer thuis is, die vreten me zowat op als ik ze eten kom geven...zelf die kleine die me nooit aardig vind haha
Jammer voor Krstle dat de baby's nu nog niet geboren zijn, daar had ze zich zo op verheugd!!
Stuur haar straks maar veel foto's van de ukken.
Zoals ik al zei...ik ga je volgen daar...ik wens je nog een hele fijne tijd..geniet ervan..voor je het weet zit je weer in het vliegtuig naar huis!!

groetjes Carla.

Je zus

Hoi lieverd!! Wat fijn weer zo'n prachtig verhaal!! Kikkerdans onder douche? Mét kikkers??
En wat heerlijk om te lezen dat je darmen weer wat liever zijn voor je,ik had je toch ook loperamide meegegeven ?
Dat werkt beter en sterker in zo'n worst-case scenario!! Fijn wel dat de mensen lief zijn en je mede kamp genoten met je mee leven. Misschien hebben ze de Imodium wel uit je koffer gestolen..gelukkig niet ook de Norit. Zat je dus bijna echt letterlijk in de ...!shit!
En ik heb het nog gezegd kijk uit met het eten al ziet het er nog zo normaal uit!!! Marja misschien had je het zowiso wel gekregen...ik zal niet de pizza de schuld geven ( al denk ik dat wel....)!!!
Genoeg nu daarover... Het volgende probleem..je 'eigen'mobiel vond Afrika dus een mooie sterfplaats ?? En met je reserve toestel kan jij wel sms'en maar je ontvangt niks!! Vreemd en ik ben ah spitten geweest op internet en ze hebben het over dat er een instelling fout kán staan.
Bij de bericht instellingen moet staan antwoord via dezelfde centrale NEE
Misschien dat het dan wel werkt...Lets hope so!! Zo niet dan kan het ook nog te maken hebben met andere zaken waar je helaas niks zelf aan kan doen..;(
Veel foto's maken hoor,willen alles en elk beessie zie ( geen spinnen of ander vies kruipend spul)
Ik ga duimen dat Poppy snel bevalt...en natuurlijk dat je sms'jes kan ontvangen én dat je darmen zich weer fijn gaan voelen.Drink niet teveel cola,ga ik me zorgen maken dat je veeeel te veel cafeïne binnen krijgt:(
Veeeel kussen en knuffel
Je zus

jeVADER

Hoi dochter,hoe gaat het nu ,kun je al wat meer binnen houden?Hoop het! Het was weer een prachtig verhaal,wat een belevenissen allemaal!!Dat met die kikkerdans is dat misschien dat je zo heen en weer moet springen om nat te worden???laat het weten!Ben je wat verder gekomen met techn... uitleg van je zus met de sms-jes??Het is hier sh.. weer !doe allemaal hart. gr.daar!! je VADER

Hellie

Hoi Birgitte Ik vind je verhalen geweldig maar ik denk dat je als je terug bent op vakantie moet om uit te rusten van deze vakantie. En dat van die darmpjes, dat kan je overal gebeuren Groetjes

b_devries@online.nl

Wat een goede tip zus. Heb de instellingen veranderd en kreeg 4 smsjs van jou, 2 van mama en 1 van dien en mara die wel 4x dezelfde sms van mij kreeg. Haha dat is ook saai. Maar het punt is dat ik nu paps tel gebruik en niemand weet dat nummer en ik moet dus de hele tijd goochelen met twee kaarten. Maar het komt goed. Jullie zijn me in ieder geval niet vergeten. Dikke kus oja ik kan tel hier neerzetten. 06-16546759. Super zo'n reisblog haha

b_devries@online.nl

Hoi Carla, wat leuk dat je op mijn blog schrijft. Krystle is vanmorgen huilend vertrokken maar ze is goed in Jburg aangekomen. Maar je zult niet geloven wat er is gebeurt. Echt een Krystle aktie. Ze had mijn memorycard van fototoestel geleend om foto's op usb stick te zetten en ze heeft ze op een of andere VERWISSELD haha dus nu heb ik haar volle kaart en zij die van mij. Kan ze dus niet haar foto's laten zien, zo jammer! En ik kan geen foto's maken wat die van haar is vol grrrrr. Ga morgen een nieuwe regelen. Tis weer een toestand. Maar ze was goed in Jburg aangekomen en zit nu in vliegtuig naar londen. Veel plezier met alle verhalen van haar en ze heeft een super laatste week gehad hoor! Daar hebben we voor gezorgd. Groetjes

mara

Och lieverd die darmen dat was te verwachten (had jij zoiets ook niet in het nabije Belgie gehad?). Wel fijn dat je het zo naar je zin hebt. Ik denk elke dag meerdere keren aan je en ben super trots op je avontuur! Even over de sms-jes ik heb inmiddels 8x dezelfde van je gehad, tja dan kost zo'n reis wel wat. Ik sms dus maar niet meer en ga volledig voor dit blog (lekker intiem). Ik hou onze fonetische interacties daarom maar alleen voor op de kaarten. lufu kusje van mij

jan

gauw weer opknappen hoor, africa needs you ! prachtige verhalen (en allemaal echt gebeurd ook nog); zo'n choco-baby lijkt me wel wat. Margot en ik zullen proberen ook nog wat te sms-en (m.b.v. kpn helemaal naar zimbabwe). Groetejs

Carla

Hoi Brigitte

Haha...ja geloof ik...ze kwam hier ook weer huilend aan....net zo'n emo ding als wij allemaal.
Nu is Krystle is weer veilig thuis bij haar eigen tijgers hoor!!
We hebben inmiddels al wel wat foto's gezien hier(een stuk of 1200 met die van jou erbij..hahaha)
Het valt Krystle wel tegen hoor..en mensen kinders...wat kan ik me dat voorstellen.
Van dat vrije leven, weer in het gareel....daar zou je toch ook de kriebels van krijgen.
Als ze kon zou ze vandaag nog op het vliegtuig stappen om naar jullie terug te komen.
Jouw tijd schiet inmiddels ook op hè....ik ga dus nog even genieten van je laatste verhalen hier hoor!!
Ik hoorde dat je een keer naar Krystle toe komt als je weer terug bent..wie weet ontmoeten we elkaar dan even.

have fun girl!!

groetjes Carla.

krystle

Lieverd!!!!

Zit te genieten van je verhalen, maar zal niet ontkennen dat ik het met een brok in me keel lees!! Zoals me ma al zei: we zijn een beetje emo trutjes!! Ben reuze blij om me eigen leeuwen weer te zien en gelukkig waren ze net zo blij als ik.. Klopt het dat je 2 nummers hebt?? maakt het nog uit naar welke van de 2 ik sms? Want 1tje deed het niet toch? Hoe is het met avivet? Heeft ze al dr eigen kamer? Hoe gaat het met de 2 dads, zorgen ze goed voor solo en silly?? vast wel!! Nou meis, ik kijk uit naar je volgende verhaal, geef iedereen een dikke knuffel van mij en voor jou natuurlijk ook! En oh ja, zeg even tegen Kevin dat ie me volunteer van de week moet maken, anders moeten jullie hem met kleren en al het zwembad ingooien :p!! Dikke kus en knuf vanuit het lelijke saaie gestresste nederland!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active